Usein kysytyt kysymykset

LÄHETYSTEN SEURANTA

Voit seurata lähetystä verkkosivujemme tai jonkin verkkoportaalimme kautta käyttämällä myyjän antamaa seurantanumeroa tai -tunnusta. Myyjä tai verkkokauppa lähettää tavallisesti myös linkin, jonka kautta lähetystä voi seurata.

Tarkista pakettisi tila seuraavien vaihtoehtojen avulla.

Käytä Euroopasta saapuville lähetyksille Postin seurantaa

Käytä Yhdysvalloista saapuville lähetyksille Yhdysvaltain DHL eCommercea

Käytä Aasian ja Tyynenmeren alueen lähetyksille Aasian ja Tyynenmeren alueen DHL eCommercea

Jos odotat DHL Expressillä ulkomailta lähetettyä pakettia, käytä Express-seurantaa  

Jos olet saanut linkin tavaran lähettäjältä, seuraa pakettiasi linkin kautta. Jos et ole saanut pakettitunnusta, ota yhteys lähettäjään ja kysy lähetyksen tilaa.

Seurantanumero tai -tunnus on numeroiden ja kirjaimien yhdistelmä, jonka avulla lähetys voidaan tunnistaa. Tunnuksen pituus voi olla 10–39 merkkiä

Myyjä tai verkkokauppa yleensä toimittaa seurantanumeron tai -tunnuksen. Jos olet tilannut tuotteen verkkokaupasta, seurantanumero tai -tunnus on usein sähköpostitse lähetettävässä tilausvahvistuksessa tai lähetysilmoituksessa.

Jos näin ei ole, ota yhteys myyjään tai verkkokauppaan.

Huomaa, että kaikissa lähetyksissä ei käytetä seurantanumeroita/-tunnuksia.

Seurantatapahtumien pitäisi näkyä 24–48 tunnin kuluessa siitä, kun myyjä tai verkkokauppa on lähettänyt tilausvahvistuksen. Seurantatapahtumien näkymiseen kuluu aikaa, koska ensimmäinen tapahtuma luodaan vasta sitten, kun lähetys toimitetaan meille eli kun lähetys on poistunut myyjän täydennyskeskuksesta tai verkkokaupasta.

Useimmissa lähetyksissä seurantaa suoritetaan vain tietyissä paikoissa, joten uuden seurantatapahtuman näkymiseen saattaa kulua aina jonkin verran aikaa. Pakkauksesi jatkaa matkaansa määränpäähän huolimatta seurantatapahtumien välisestä ajasta. Määränpäästä riippuen paketin saapuminen kohdemaahan voi myös viedä aikaa johtuen etäisyydestä ja valitun palvelun etenemisajasta.

Toimitus voi myös viivästyä. Toimitusviiveiden aiheuttajia voivat olla sääolosuhteet, tulli tai toimintojen kasautuminen. Jos lähetyksesi ei ole saapunut 10 vuorokauden sisällä arvioidun toimitusajan jälkeen, ota yhteys lähettäjään, myyjään tai verkkokauppaan. Sopimuskumppaninamme toimiva lähettäjä voi käynnistää tuotteiden katoamiseen liittyvän tutkimuksen.

Huomaa myös, että joillakin lähetyksillä on vain rajoitetusti seurantatapahtumia lähetysmaassa eikä lainkaan seurantatapahtumia kohdemaassa.

Jos seurantatunnuksesi ei toimi, ota yhteys myyjään tai verkkokauppaan. Huomaa, että tilausvahvistuksen saamisesta voi kulua jopa 48 tuntia, ennen kuin seurantatapahtumat tulevat käyttöön.

Varmista, että käytät oikeaa seurantaruutua lähetyksen alkuperän mukaan.


TOIMITUS

DHL:llä on kumppanuus Posti Groupin kanssa. DHL noutaa kansainväliset lähetykset lähettäjältä ja toimittaa ne maahan Suomi. Sen jälkeen Posti käsittelee toimituksen.

Kun lähettäjä on luovuttanut lähetyksen meille, toimitusaika määräytyy valitun palvelun mukaan. Lähettäjä, myyjä tai verkkokauppa tavallisesti ilmoittaa toimitusajan verkkosivuillaan.

Muista, että toimitusajat voivat vaihdella riippuen valitun tuotteen tai palvelun ja lähtö- ja kohdemaan välisestä suhteesta: toimitusaika on 2–3 vuorokautta naapurimaihin ja jopa 20 vuorokautta kauempana oleviin maihin.

Toimitusviiveet voivat johtua eri tekijöistä, kuten sääolosuhteista, tullista tai toimintojen kasautumisesta.

Jos kansainvälinen lähetyksesi ei ole saapunut 10 vuorokauden sisällä arvioidun toimitusajan jälkeen, ota yhteys lähettäjään tai verkkokauppaan, jotta DHL:n kanssa voidaan aloittaa tuotteiden katoamiseen liittyvä tutkimus. Huomaa, että tutkimuksen voi käynnistää vain DHL:n sopimuskumppanina toimiva lähettäjä.

Valitettavasti osoitetta ei voi muuttaa sen jälkeen, kun toimitus on lähetetty matkaan.

Valitettavasti toimituspäivää tai toimitusaikaa ei voi muuttaa sen jälkeen, kun toimitus on lähetetty matkaan.


REKLAMAATIOT

Kaikki DHL-paketit Suomessa toimittaa yhteistyökumppanimme Posti. Jos toimitus on vaurioitunut tai siitä puuttuu sisältöä, noudata Postin verkkosivuilla annettuja ohjeita.

Tästä löydät kaikki seuraavissa vaiheissa tarvittavat tiedot.

Jos lähetyksesi ei ole saapunut 10 vuorokauden sisällä arvioidun toimitusajan jälkeen, ota yhteys lähettäjään tai verkkokauppaan. Lähettäjä voi tehdä kadonneesta paketista reklamaation DHL:lle.

Huomaa, että reklamaation voi tehdä vain DHL:n sopimuskumppanina toimiva lähettäjä.

Yli 10 vuorokauden viiveet ovat valitettavasti mahdollisia sääolosuhteiden, tullin tai toimintojen kasautumisen vuoksi.


TULLI

Lähetyksille täytyy tehdä tulliselvitys. Tulliselvityksen kesto vaihtelee maittain, eikä DHL voi vaikuttaa siihen. Joissakin maissa voi joutua maksamaan tullimaksuja ja veroja. Tulli saattaa pidättää lähetystäsi tarvitessaan lisätietoja. Siinä tapauksessa tulli ottaa yhteyttä sinuun.

Tullimaksut ja verot ovat kulutusveroja. Tullimaksuja peritään tietyistä ulkomailta ostetuista tavaroista. Arvonlisäveroa (ALV) peritään tavallisesti maassa, jossa ostetut tavarat käytetään. Tullimaksut ja verot vaihtelevat maittain. Maasta riippuen tullimaksut ja verot selvitetään postitoimiston tai tullitoimipaikan kanssa. Lisätietoja tullista on paikallisen tulliviranomaisen verkkosivuilla.